V roce 1886 vydal francouzský vydavatel Pierre-Jules Hetzel 28. titul spisovatele Julese Verna s názvem Robur Dobyvatel (česky též jako Vzducholodí kolem světa). V tomto a následujících dvou dobrodružných pokračování hraje hlavní roli kapitán Robur se svou pětičlennou posádkou a Albatros, což bylo jakési vzdušné plavidlo poháněné elektrickým motorem. Při psaní svého románu se Verne s největší pravděpodobností inspiroval skutečnou vzducholodí pojmenovanou La France. Jednalo se o experimentální stroj, který byl prvním řiditelným aerostatem schopným vrátit se i proti větru na místo svého startu. Verne však nebyl jediný koho vzducholoď zaujala. Letecký konstruktér Ferdinand von Zeppelin byl vynálezem natolik nadšený, že jej začal prosazovat v Německu jako zbraň proti nepříteli.
V 1966 natočil režisér Karel Zeman na motivy Verneho románu Dva roky prázdnin (1888) dobrodružný snímek Ukradená vzducholoď v němž se jeho hlavní hrdinové plaví vzduchem na konstrukčně velmi podobném stroji. Na rozdíl od skutečného aerostatu je ovšem filmové plavidlo poháněno parním strojem, ale podobně jako La France bylo plněno hořlavým plynem ačkoliv majitel a podnikatel v jedné osobě tvrdil opak.
La France
Aerostat byl společným dílem pilotů a leteckých inženýrů Arthura Constantina Krebse a Charlese Renarda. Stavba začala v roce 1884 a díky financování projektu vládou se první let mohl uskutečnit už 9. srpna téhož roku. Stroj vzlétl ze vzduchoplaveckého areálu příslušníků balónových jednotek v Chalais-Meudonu a pilotáže se tehdy ujal Arthur C. Krebs. Po zhruba 23 minutách loď uletěla při průměrné rychlosti 17,2 km/h vzdálenost 7,6 kilometrů, opsala smyčku a vrátila se na místo vzletu. Od tohoto dne až do 23. září 1885 vzlétla ještě šestkrát a z toho se jí podařilo celkem pětkrát vrátit do svého výchozího bodu. Během posledního letu se pilotům podařilo také dosáhnout nejvyšší průměrné rychlosti, jenž tehdy bylo celých 23,4 kilometrů za hodinu. Roku 1886 získali oba konstruktéři Pontiho cenu Francouzské akademie věd za přínos v oboru letectví. V roce 1889 byl pak jejich stroj lehčí vzduchu vystaven na světové výstavě Exposition Universelle v Paříži.
Vzducholoď byla tvořena neztuženým tělesem naplněným vodíkem o celkové délce 50,4 m a průměru 8,4 m, pod nímž visela 32,9 metrů dlouhá bambusová gondola potažená hedvábím. Uvnitř byl prostor pro letce a část vyhraněná pro motor, který byl na tehdejší dobu velmi pokrokový a moderní. Byl jím 100 kilový elektromotor Grammeho principu o výkonu 6,2 kilowattů, poháněný 263 kilogramů vážícím akumulátorem z chloridu chromitého. Celková délka letu se pak při plném nabití této baterie pohybovala mezi 20 až 90 minutami. V přední části gondoly byla dvoulistá dřevěná vrtule s průměrem 7 metrů, která byla instalována na 14,9 metrů dlouhou hnací hřídel. Během prvního letu dosahovaly její otáčky 42 za minutu, během pozdějších letů to pak bylo až 57 otáček za minutu. Celé plavidlo se ovládalo směrovkou a soustavou závaží. Změna váhy v tomto systému umožňovala změnu těžiště stroje, který pak díky tomu mohl stoupat či klesat.
Posádka | 2 osoby |
Motor | 1 x elektromotor Grammeho principu |
Výkon motoru | 1 x 6,25 kW |
Rychlost |
|
Délka | 50,40 m |
Objem | 1 864 m³ |
Průměr | 8,40 m |
zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/La_France
http://www.vrtulnik.cz/ww2/luftschiff.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Renard
https://cs.wikipedia.org/wiki/Robur_Dobyvatel
https://www.thisdayinaviation.com/9-august-1884/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ukradená_vzducholoď
https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Constantin_Krebs