V roce 1939 existovaly v ozbrojených silách Spojených států dva systémy typového značení letadel, armádní a námořní. Díky tomu se pak stávalo, že totéž letadlo dostalo obě dvě označení. Navíc, letečtí výrobci používali i své vlastní interní systémy typových označení.
Armádní letectvo
Material Division, od roku 1942 přejmenovaná na Air Material Command byla institucí nepřímo zodpovědnou za systém typových označení armádního letectva. Systémové označení bylo letounu přiděleno nejčastěji v okamžiku, kdy existovala oficiální objednávka na vývoj, prototyp, případně i sérii.
Základní typové označení bylo kombinací písmen a číslic. Písmeno vyjadřovalo určení letounu a za pomlčkou následovalo pořadové číslo. Ovšem celý systém byl mnohem komplikovanější.
Před základním typovým označením se mohly objevit písmena:
- X – prototyp, např. XP-46
- Y – předsériové stroje, např. YP-37
Za základním typovým označením následovalo písmeno rozlišující verzi a poté za pomlčkou ještě jedno či dvouciferné číslo rozlišení série. Na úplný konec pak za další pomlčkou byla ještě dvě písmena, která rozlišovala jednotlivé výrobce a jejich výrobní závody.
Jako příklad nám může posloužit Lockheed P-38L-5-LO:
- P – kategorie letounu
- 38 – pořadové číslo
- L – rozlišení verze
- 5 – rozlišení série
- LO – označení výrobce a jeho závodu (v tomto případě firma Lockheed se sídlem v kalifornském Burbanku)
Označení jednotlivých kategorií:
Označení | Kategorie | Popis kategorie | Další kombinace |
A | Attack | Útočné a bitevní letouny | |
B | Bomber | Bombarovací letouny | |
C | Cargo | Nákladní letouny | |
F | Photo(Rec) | Průzkumné letouny | |
G | Glider | Kluzáky | CG-Cargo Glider TG-Trainer Glider |
H | Helicopter | Vrtulníky | |
L | Liasion | Lehké spojovací, pozorovací a průzkumné letouny | |
O | Observer | Těžší vícemístné pozorovací a průzkumné letouny | |
P | Pursuit | Stíhací letouny | |
Q | Cvičné létající cíle | QP-Stíhací letoun označený jako cvičný létající terč | |
T | Trainer | Cvičné a školní letouny | PT-Primary Trainer BT-Basic Trainer AT-Advanced Trainer |
U | Utility | Pomocné letouny |
Označení některých nejvýznačnějších výrobců:
Firma | Označení | Místo výroby, pobočka |
Boeing | BE | Seattle, Washingthon |
Consolidated-Vultee Aircraft | CO CF VN |
San Diego, Kalifornie Fort Worth, Texas Nashville, Tennessee |
Curtiss-Wright Corporation, Airplane Division | CU | Buffalo, New York |
Douglas | DT DE |
Tulsa, Oklahoma El Segundo, Kalifornie |
Ford | FO | Willow Run, Michigan |
Lockheed | LO | Burbank, Kalifornie |
Martin | MA MO |
Middle River-Baltimore, Maryland Omaha, Nebraska |
North American | NA NT |
Inglewood, Kalifornie Dallas, Texas |
Republic | RA RE |
Farmingdale, New York Evansville, Indiana |
Stinson | ST | Nashville, Tennessee |
Vultee-Stinson (Convair) | VW | Wayne, Michigan |
Když nedlouho po válce došlo k úplnému osamostatnění letectva, přišla i změna typového označování a mnohem později, teprve až v 60. letech, byl systém sjednocen i s letadly námořnictva.
Námořní letectvo a letectvo námořní pěchoty
Za technickou stránku výzbroje a tedy i za systém označení nesla zodpovědnost Bureau of Aeronautics. I zde mělo být z označení možné rozpoznat určení a výrobce letounu, ale evidentně na úkor přehlednosti. V tomto systému první písmeno označovalo určení letounu, následovala číslice určující pořadí typu v kategorii od konkrétního výrobce. Další písmeno pak rozlišovalo výrobce a za pomlčkou pak pro rozlišení verzí následovalo jednociferné číslo, případně další písmeno.
Jako příklad nám poslouží Grumman F6F-3:
- F – označení kategorie
- 6 – pořadové číslo typu výrobce v kategorii
- F – rozlišení výrobce
- 3 – rozlišení verze
Pokud šlo o první typ výrobce v dané kategorii, tak se pořadové číslo vynechalo zcela jako například u SBD-3 a zůstávala jen číslice na konci pro rozlišení verze. Zvláštní situace nastala i v případě licenční výroby letounu u jiného výrobce, pak se totiž označení změnilo od základu. Jako příklad nám poslouží letoun Grumman F4F Wildcat. Jelikož jeho výroba postupně přešla do závodů General Motors, změnilo se označení Wildcatů na FM-1. Extrémním případem pak byl Vought F4U Corsair, kde licenční výrobci byli dokonce dva. Letouny vyrobené firmou Brewster nesly označení F3A, kdežto letouny od firmy Goodyear nesly označeny FG-1. Navíc poslední sériové Corsairy z druhé půle 40. let přešly nově do kategorie útočných letadel a přestože je stále vyráběla původní firma Vought, tak místo F4U nesly nové označení AU-1. V případě prototypů se pak před typové označení přidávalo písmeno X, jako u třeba u letounu XF4U.
Rozlišení kategorií:
Označení | Kategorie | Popis kategorie |
A | Attack | Útočné letouny |
B | Bomber | Bombardovací letouny (včetně střemhlavých bombardérů). Tato kategorie nezahrnovala stíhací letouny schopné nést pumy. |
F | Fighter | Stíhací letouny |
N | Cvičné letouny | |
P | Patrol | Hlídkové letouny s velkým doletem |
R | Dopravní letouny | |
S | Scout | Průzkumné palubní letouny |
T | Torpedo | Torpédové letouny |
Kategorie se také různě slučovaly a prolínaly, většinou podle aktuálních specifikací.
Zde je pár příkladů:
- PB (Patrol-Bomber) – hlídkový bombardér
- TB (Torpedo-Bomber) – torpédový bombardér
- SB (Scout Bomber) – průzkumný bombardér
Příklady označení výrobců:
Firma | Označení | Poznámky |
Brewster | A | |
Boeing | B | |
Curtiss | C | |
Douglas | D | V letech 1943-1947 to byla i začínající firma McDonnell. Jednalo se o stíhačky FD-1 (později FH-1) Phantom |
Grumman | F | |
Goodyear | G | |
McDonnell | H | |
North American | J | |
Bell | L | |
Martin | M | Jednalo se také o firmu General Motors, poté co začala během války vyrábět licenční letadla |
Northrop | N | Označení použil i krátce před válkou Seversky a to pouze u jediného pokusného typu |
Ryan | R | |
Stearman | S | |
Vought | U | |
Lockheed | V | V předválečném období se používalo i písmeno O |
Convair, Consolidated | Y |
Tento systém byl opuštěn až s výše zmíněným sjednocením typových označení s USAF. Zajímavým paradoxem je, že podobně složitý systém označování svých letadel užíval i přímý válečný soupeř Spojených států, kterým bylo japonské námořní letectvo.
zdroj:
http://www.fronta.cz/kratky-prehled-typoveho-oznaceni-americkych-vojenskych-letadel-v-obdobi-1939-1945