Dnes uplynulo přesně sto let ode dne kdy bylo z oblohy sestřeleno první letadlo. Stalo se tak ve chvíli, kdy se posádka francouzského letounu Voisin III vracela z bombardovací mise nad nepřátelským územím. Díky velké shodě náhod byl tehdy svědkem celé této události i francouzský generál Franchet D’Espere, načež nebylo těžké prokázat (navzdory fámám z tehdejšího německého tisku) sestřel německého stroje.
V tento den dostali seržant Joseph Frantz a jeho střelec/mechanik Louis Quenault rozkaz doletět nad nepřátelské opevnění blízko vesnice Brimont a shodit na něj šestici upravených 90 mm granátů. Cesta k cíli i samotné shození tříštivé munice proběhlo bez problémů, ovšem při návratu na lhérské letiště (Marne) zahlédl Frantz ve vzduchu letoun s německými výsostnými znaky. Frantz využil lepší pozice svého bombardovacího letadla a nepozorovaně se k němu přiblížil. Jakmile byl nepřátelský stroj v dostřelu spustil Quenault vydatnou palbu ze svého kulometu Hotchkiss M 1909.
Posádka německého průzkumného stroje Aviatik B.I téměř okamžitě opětovala palbu, ovšem pěchotní puška, kterou disponoval nadporučík Fritz von Zangen byla jen slabou obranou proti kulometu ráže 8 mm. Než se Quenaultovi úplně zasekl kulomet vystřílel na nepřátelské letadlo 96 ran. Mezitím co se jej snažil opět zprovoznit, střílel na protivníky alespoň z pušky. Pilot Aviatiku, četař Wilhelm Schlichting nakonec zřejmě nezvládl svůj letoun, který se ve vzduchu převrátil na záda a hořící se roztříštil o zem. Havárii tohoto stroje nikdo nepřežil. Na památku této historické události a na počest vítězů i padlých je nyní v Jonchery-sur-Vesle umístěný památník.
Joseph Frantz
Narodil se 7. srpna 1890 v Beaujeu. Už ve svých dvaceti letech získal v Mourmelonu pilotní licenci. Těsně před Velkou válkou pracoval pro Roberta Savaryho jako zkušební pilot. Účastnil se řady soutěží a v roce 1911 se mu podařilo stanovit první světový rekord, kdy se dvěma cestujícími přeletěl nad katedrálou Notre-Dame v Chartres. Ke konci roku 1912 byl povolán do armády. O rok později se 13. září zúčastnil leteckých manévrů v Toulouse a ještě týž rok ustanovil další světový rekord, tentokrát se třemi pasažéry.
Brzy poté co byl za první vzdušné vítězství oceněn řádem Čestné legie, začal spolupracovat s firmou Voisin. Pracoval v ní nejen jako testovací pilot, ale díky svým inženýrským znalostem se podílel i na vývoji celkem 12 prototypů letadel. V roce 1920 založil firmu na opravu leteckých motorů Boulogne-Billancourt. Jako zakládající prezident sdružení Vieilles Tiges zakládá v roce 1964 časopis Pionniers. Stroje těžší vzduchu pilotoval až do svých osmdesáti let a během svého života získal další tři vyznamenání. Zemřel 12. září 1979 ve věku 89 let.
Voisin III
Určení letounu | bombardovací |
Motor | Salmson M.9 |
Výkon motoru | 97 kW |
Max. rychlost | 105 km/h |
Vzletová hmotnost | 1 350 kg |
Dostup | 3 500 m |
Dolet | 199,5 km |
Výzbroj:
- 1x lehký kulomet Hotchkiss M1909
- 1x puška Lebel Mle 1886 M93*
- bomby (tříštivá munice) do celkové hmotnosti 91 kg
*Standardní puška armády daného státu během 1. světové války, která ovšem nepatřila k běžné výzbroji stroje.
zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voisin_III
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviatik_B.I
http://fr.wikipedia.org/wiki/Joseph_Frantz
http://warthunder.com/cz/news/412-HISTORIE-100-vro-1-vzdunho-vtzstv-cz