V sobotu proběhla v Brně akce nazvaná Šedesátka s technickým muzeem, uspořádaná ke kulatým 60. narozeninám této instituce. Pro návštěvníky byl během celého dne připravený bohatý program doplněný o vyhlídkové jízdy historickými vozy městské hromadné dopravy. K vidění tak byly nejen historické vozy či prezentace klubu policejní historie Brno, ale i největší sbírka podpisů astronautů v Česku nebo módní přehlídka dobového oblečení nazvaná Od šněrovačky po minisukni. Celá akce byla kolem půl čtvrté odpoledne symbolicky završena slavnostním předáním čerstvě zrestaurovaného letounu Let L-410A s imatrikulací OK-ADO.
Tento letoun má pro brněnské technické muzeum unikátní hodnotu. V září tohoto roku totiž uplyne přesně padesát let od doby kdy se čtyřistadesítky poprvé podívaly do Brna. Stalo se tak během Mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 1971 kdy byly tyto letadla poprvé představeny široké veřejnosti. Pro návštěvníky byla tehdy po celou dobu trvání výstavy připravena nejen statická ukázka letounu s imatrikulací OK-ADP před expozicí podniku zahraničního obchodu Omnipol, ale i tzv. veletržní linka z Brna do Prahy a zpět na níž létaly stroje OK-ADN a OK-ADQ. Zahájena byla 9. září 1971 přistáním druhým zmiňovaným letadlem na brněnském letišti, které tehdy pilotoval kapitán Bedřich Růžička. Letoun, který získalo technické muzeum výměnou za Mig-21 MFM (tzv. šedivku) byl ještě v letos červenci považován oběma institucemi za onen instalovaný stroj na ploše výstaviště v roce 1971. Vystavované stroje měly totiž často smyšlené tzv. veletržní imatrikulace, které byly později nahrazeny skutečnou registrací a proto nebylo možné s úplnou jistotou potvrdit nebo vyvrátit tuto skutečnost.
Teprve v průběhu srpna byly náhodně objeveny nové dokumenty a fotografie pomocí nichž bylo možné přesně určit, která čtyřistadesítka byla tehdy na ploše výstaviště skutečně instalována. Nakonec se ukázalo, že jím bylo letadlo registrace OK-ADP vystavené v expozici kunovického muzea. ADOčko je i přesto pro technické muzeum v Brně cenným exponátem, jelikož se jedná o poslední exemplář z pětikusové předsériové řady. Jeden z těchto pěti letadel byl použitý na lámací zkoušky, druhý si ve vlastnictví ponechal výrobce a zbývající tři (OK-ADO, -ADN a -ADQ) dostal tehdy k vyzkoušení do ověřovacího provozu Slov-Air Bratislava. Tyto stroje se od prototypů lišily především přepracovaným hlavním podvozkem a pomocnou kýlovou plochou. Zálet letounu OK-ADO proběhl 30. září 1971, letos tak tento nový exponát oslaví padesát let své existence. Po získání osvědčení o letové způsobilosti (17. října 1971) sloužil až do roku 1976 dál u letecké společnosti Slov-Air. V tomto roce byly z rozhodnutí tehdejšího ministerstva dopravy všechny stroje společnosti Slov-Air včetně posádek a ostatního souvisícího personálu převedeny k Československým aeroliniím.
U ČSA pak tento stroj létal až do roku 1982 kdy byl vyřazen z aktivní služby a následně předán Slováckému aeroklubu Kunovice. Aeroklub jej poté společně s OK-ADP používal na velmi oblíbené vyhlídkové lety a výsadky parašutistů. Později byl zařazen do depozitáře tehdejšího Slováckého leteckého muzea kde se jej podařilo uchovat vystavený v expozici a přečkal i nejisté okamžiky v historii kunovického muzea. V říjnu 2019 jej pak muzeum v rámci společné spolupráce s Technickým muzeem Brno jako duplicitní směnilo za již zmíněnou šedivku. I přesto, že brněnské muzeum získalo po technické stránce lépe zachovalý stroj bylo potřeba na něm provést více než rok trvající náročný konzervátorsko-restaurátorským zásah, aby mohl být poté slavnostně představen široké veřejnosti a pomyslně se tak vrátil zpět do Brna kam bezpochyby patří.
zdroj:
https://www.muzeum-kunovice.cz/let-l-410-a-turbolet-ok-ado/
https://www.facebook.com/tmbrno/posts/10157815911478341/
https://www.tmbrno.cz/media/tiskove-zpravy-2020/letecke-muzeum-v-kunovicich-a-technicke-muzeum-v-brne-obohatily-sve-sbirky-novymi-exponaty/