Americký vojenský konvertoplán s překlopnými motory, uzpůsobený pro krátký nebo vertikální vzlet i přistání. Vzlet probíhá obvykle v režimu vrtulník a poté co je stroj ve vzduchu, otočí se gondoly motorů za 12 sekund do režimu turbovrtulového letounu. Krátkého vzletu dosáhne konvertoplán díky natočení motorových gondol do úhlu 45°. Dalším, méně známým režimem je tzv. Jump, kdy se gondoly natočí do úhlu 80° aby se rychle dosáhlo vysoké nadmořské výšky a také rychlosti stroje.
Mezi velké přednosti tohoto stroje patří možnost složit křídla souběžně s trupem a listy obou vrtulí na jednu stranu, přičemž celá operace trvá pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá často ve výbavě letadlových lodí. Ovšem kvůli úspoře času, snížení nákladů a opotřebení dílů jsou křídla letounu většinou už rozevřená na 75%.
Skleněný kokpit konvertoplánu je vybaven čtyřmi multifunkčními displeji kompatibilní s brýlemi pro noční vidění a jedním centrálním displejem. Centrální displej slouží pilotům k zobrazování nejdůležitějších informací o stroji a jeho okolí. Zobrazuje se na něm například primární letové přístroje , stav systému,video z infračervené kamery i údaje z navigačních systémů GPS, ILS, INS, TACAN a VOR.
V-22 pochází z experimentálního programu amerického ministerstva obrany JVX, který odstartoval v roce 1981. Zájem o projekt měly zpočátku firmy Aérospatiale, Bell Helicopter, Boeing Vertol, Grumman, Lockheed a Westland. Ministerstvo ovšem požadovalo týmovou spolupráci několika firem. Nakonec kontrakt získal v roce 1983 tým firem Bell Helicopter a Boeing Helicopter, které se rozhodly na vývoji a výrobě stroje úzce spolupracovat.
Letoun byl v programu 15. ledna 1985 označen jako V-22 Osprey a vyrobilo se prvních šest strojů. Boeing Helicopter později přejmenovaný na Boeing Vertol začal vyrábět a integrovat trup, kokpit, avioniku a řízení letu. Na rozdíl od toho Bell helicopter vyrábět a integrovat křídlo, gondoly, rotory, hnací systém, ocasní plochy a zadní rampy. S oběma firmami spolupracoval také Rolls-Royce, který do konvertoplánu montoval motory AE 1107C-Liberty turboshafts a prováděl finální montáž stroje.
Aby se zabránilo záměně v identifikaci, byly letouny upravené pro americké letectvo označené jako CV-22 a letadla určené námořní pěchotu dostaly označení MV-22. První prototyp poprvé vzlétl 19. března 1989, ovšem pouze v režimu vrtulníku. Režim s pevnými křídly byl poprvé testován až 14. září téhož roku. V prosinci roku 1990 dokončil úspěšně testy na letadlové lodi USS Wasp třetí a čtvrtý prototyp. Bohužel mezi lety 1991-2 čtvrtý prototyp společně s pátým strojem havaroval.
Kvůli snížení nákladů a zjednodušení výroby se rozhodl tým Bell a Boeing mezi roky 1992-3 přepracovat koncept, díky čemuž mimo jiné dosáhli i snížení hmotnosti prázdného stroje. Veškeré inovace byly zahrnuty i do šesti původních prototypů a tato nová verze získala označení V-22B. Od roku 1994 byly letové zkoušky rozšířeny o testy měření letového zatížení a podpory EMD redesingu, které pokračovaly až do roku 1997.
Letové zkoušky čtyř plnohodnotných strojů začaly počátkem roku 1997 v testovacích centrech Naval Air Warfare a Naval Air Station Patuxent River v Marylandu. V roce 2000 začal Boeing montovat do přídě trupu tříhlavňový těžký kulomet GAU-19 Gatling, který měl poskytnout dostatečnou obranu posádce letounu. Nicméně projekt byl zastaven, což vedlo k velké kritice ze strany americké námořní pěchoty a odchodu z funkce velitele Jamese L. Jonese, který nesouhlasil s tehdejším vyzbrojováním konvertoplánů.
Později firma začala na břicho trupu montovat systém dálkově ovládané obranné věžičky se šestihlavňovým kulometem GAU-17 (IDW), ovšem díky omezeným možnostem zapojení a velké hmotnosti je využíván jen zřídka. Nákladová rampa bývá osazena jedním odnímatelným kulometem M 240 nebo M 2 Browning.
Přeškolování posádek amerického námořnictva ze zastaralých helikoptér Boeing Vertol CH-46 Sea Knight na nové stroje začalo během roku 2000 a samotné konvertoplány byly oficiálně zařazeny do služby 13. června 2007.
Filmy ve kterých bylo možné tento letoun spatřit:
- Simpsonovi ve filmu
- Transformers
Fotogalerie:
Verze:
- V-22A
- CV-22B
- MV-22B
- EV-22
- HV-22
- SV-22
Výrobce | Bell Helicopter-Boeing Rotorcraft Systems |
Posádka | 2 piloti,2 palubní inženýři |
Kapacita |
|
Typ letounu | Konvertoplán |
Motor | 2xRolls-Royce Allison T406 / AE 1107C-Liberty |
Výkon motoru | 2×4590 kW |
Rychlost |
|
Průměr rotoru | 11,6 m |
Plocha rotorů | 212 m² |
Šířka s rotory | 25,8 m |
Délka | 17,5 m |
Rozpětí | 14 m |
Výška |
|
Nosná plocha | 28 m² |
Hmotnost |
|
Dostup | 7 925 m |
Dolet | 1 627 km |
Konvenční zbraně |
|
zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_V-22_Osprey