Castel C.25S (též známý jako Aire) je francouzský dvoumístný cvičný kluzák s uspořádáním sedadel vedle sebe. Po druhé světové válce byl vyráběn s cílem oživit v této zemi zájem o létání. V průběhu let se pak ukázal jako vhodný stroj pro lety na dlouhé vzdálenosti v nichž počátkem padesátých let (1953-55) vytvořil i několik světových rekordů a to jak s mužskou tak ženskou posádkou. Široká veřejnost jej pak zná především ze závěrečné scény filmu Velký flám, kdy ve dvou z nich uniká šestice nedobrovolných uprchlíků do svobodné části Francie.
S prací na návrhu kluzáku C.25S začal konstruktér Robert Castello krátce po francouzsko-německém příměří v červnu 1940. Zhruba ve stejnou dobu začal navrhovat svého větroně Caudron C.800 také Raymond Jarlaud. Obě letadla měla zvýšit počet strojů dostupných pro rekreační bezmotorové létání v jižní neobsazené oblasti Francie. Prototypy stroje Castel C.25S poprvé vzlétly už roku 1942 a v následujících dvou letech bylo pro výcvik budoucích vojenských pilotů vyrobeno a dodáno zhruba 30 kusů těchto letounů. Po válce bylo francouzskému ministerstvu letectví nařízeno objednat dalších 100 exemplářů se záměrem, který jsem již zmínil v úvodu a to oživit v zemi zájem o letectví. Resortu jej v letech 1945-48 dodala společnost Fouga z Aire- sur-l’Adour. I když bylo zastoupení kluzáků C.25S ve francouzských leteckých klubech menší než konkurenčního Caudronu C.800 nelze přehlédnout skutečnost, že oba typy tvořily až do počátku šedesátých let páteř základního výcviku civilních pilotů.
Větroň R. Castella je celodřevěné konstrukce se smíšeným potahem (kombinace látky a překližky). Samonosný trup polygonálního průřezu zužujícího se směrem k ocasu je osazen pevným jednokolovým podvozkem umístěným za hlavní lyžinou a pevnou ocasní ostruhou. Před kormidlem je mělké prodloužení na němž jsou mimo trup připevněny vodorovné ocasní plochy. Zakřivená zadní hrana směrovky sahá až ke kýlu a proto pro svůj pohyb vyžaduje výřez mezi výškovkami. Posádka sedí v dvoumístném kokpitu s uspořádáním sedadel vedle sebe pod předním okrajem křídla. Část této náběžné hrany tvoří horní prosklení kabiny na jejíž předním hraně je zavěšena i zbývající část překrytu.
Fotogalerie:
Výrobce | Établissements Fouga et Cie |
Posádka | student a instruktor |
Typ letounu | hornoplošník |
Rychlost | maximální 90 km/h kritická 140 km/h |
Délka | 7,23 m |
Rozpětí | 16 m |
Výška | 2,22 m |
Plocha křídel | 20 m² |
Hmotnost | prázdná 261 kgmaximální 441 kg |
zdroj:
https://aatlse.org/fr/appareils/c25/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Castel_C.25S