Extra Flugzeugbau EA-300 je dvoumístný akrobatický jednoplošník schopný létat i v soutěžní kategorii Unlimited. V těchto speciálech můžeme v současnosti vidět létat i některé naše sportovní piloty. Patří mezi ně například Martin Šonka, Petr Kopfstejn, Marek Hyka či Radim Bajgar. Tvůrci animovaného filmu Letadla z roku 2013 se při vytváření záporných „postav“ Neda a Zeda inspirovali právě tímto letounem.
Letoun navrhl v roce 1987 německý akrobatický pilot Walter Extra, přičemž designově vycházel z předchozího modelu Extra 230, jenž měl křídla vyrobené stále ještě ze dřeva. Kostru stroje Extra E-300 tvoří rám ze svařovaných ocelových trubek, potažený hliníkem a je koncipován tak aby bez potíží vydržel gravitační přetížení ± 10 G s jedním pilotem (± 8 G se dvěma piloty). Nosníky křídel jsou z kompozitních materiálů, které křídlům zaručují výdrž gravitačního přetížení, až 24 G. Díky symetrickému profilu křídel a nulovému náběhu má stroj stejné letové vlastnosti ať už létá podvozkem vzhůru či nikoliv. Nohy pevného podvozku jsou rovněž vyrobeny z kompozitních materiálů, krom krytů kol vyrobených ze sklolaminátu. Pohonnou jednotku stroje tvoří motor s přímým vstřikováním Lycoming AEIO-540 o výkonu 224 kW.
První prototyp tohoto letounu vzlétl 6. května 1988 a dle stránek výrobce ještě tentýž rok pilotován piloty z tří různých konkurenčních týmů na MS v akrobacii. Německou typovou certifikaci stroj získal 16. května 1990, po níž následovalo zahájení sériové výroby. Vývoj letounu pokračoval a proto již 4. března 1992 poprvé vzlétnul jednomístný model EA-300S. Následující rok se začala vyrábět dvoumístná verze EA-300L s kratším trupem, která se téměř okamžitě stala nejoblíbenějším modelem z celé řady 300. Typickým znakem pro tuto verzi je také křídlo se zmenšeným rozpětím (o 60 cm), jenž je na rozdíl od ostatních typů této řady instalované na spodní části draku stroje. V červnu roku 2005 pak představila společnost Extra Aircraft během EAA Airventure Oshkosh svůj nejnovější a vysoce výkonný typ EA-300LP (P=performance) se sníženou hmotností, speciálně přepracovaný pro lepší výkon na soutěžích a během leteckých dnů.
Na scénu přichází třistatřicítky
V lednu roku 2006 byla započata výroba prvního kusu modelu EA-300SP pro francouzského pilota soutěžícího v Red Bull Air Race. Jedná se o lehčí a výkonnější verzi typu EA-300S s naistalovaným ocasem verze EA-330SX. Poté co 17. července 2008 získá nový typ EA-330SC certifikaci EASA Je ukončena výroba předchozího typu 300SP. Oproti svému předchůdci má Extra EA-330SC silnější motor Lycoming AEIO-580 a je speciálně navržené pro soutěž kategorie Unlimited. Jakýmsi mezistupněm mezi typem 300SP a 330SC je model EA-330SX s větší ocasní částí, který byl původně vyvinut na zakázku z modelu 300S. Nakonec se vyrobilo tohoto typu asi 300 kusů a stejně jako následující model, který jej posléze nahradil byl i tento typ poháněn motorem AEIO-580. V únoru 2009 byla dokončena certifikace nového dvoumístného letounu EA-330LC, jenž má sloužit nejen k výcviku, ale též jako stroj vhodný na ukázky akrobacie během leteckých dnů, případně jako dvoumístný soutěžní letoun.
V dubnu 2010 přichází společnost na trh se zcela novým modelem Extra EA-330LT. Během ukázky na veletrhu AERO v německém Friedrichshafenu se podařilo předváděcímu pilotovi dosáhnout rychlosti až 379.66 km/h, čímž se zmíněný typ stal nejrychlejším certifikovaným letadlem s pístovým pohonem na světě. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat a tak tyto stroje v různých modifikacích slaví vítězství v téměř všech akrobatických soutěžích. Příkladem toho může být například titul mistra světa z roku 2013 pilota Francoise le Vota, který získal se strojem EA-330SC na 27. WAC v americkém Texasu. Dalším důkazem výkonu těchto letadel a umu pilotů je opět titul mistra světa, kterého se stejným typem dosáhl Louis Vanela na 11. FAI World Advanced Aerobatic Championship. Společnost Extra Aircraft však i nyní nezahálí a již pracuje na zcela novém modelu nazvaném prostě jen NG. Jedná se o letoun s úplně novými tvary draku, celokarbonovým tuhým základním rámem a úplně přepracovaným ergonomicky vyspělým kokpitem s nejmodernější avionikou. Díky již zmíněnému vylepšení aerodynamiky trupu je dle výrobce možné docílit ještě vyšší manévrovatelnosti, přesnější ovladatelnosti a vyšší rychlosti stroje.
Elektrický demonstrátor
Extra EA-330LE je prototyp jednomístné verze tohoto akrobatického speciálu, poháněné elektrickým bezkartáčovým motorem Siemens SP 260 D o výkonu 261 kW. Tato pohonná jednotka sama o sobě drží rekord v poměru výkonu k hmotnosti (5,22 kW/kg), což je pětkrát více než u srovnatelných elektromotorů. Energii ji dodávají dvě Li-Ion baterie o celkovém výkonu 37,2 kWh, umístěné těsně za ní. Celý prototyp váží pouhých 1000 kg a slouží pouze jako testovací zařízení pro létání nového pohonného systému. Ve čtvrtek 23. března 2017 vytvořil tento koncept na německém letišti Dinslaken Schwarze Heide dle firmy Siemens nový rychlostní rekord 340 km/h. Následující den si tento stroj pilotovaný Waltrem Extrou připsal prvenství, když se stal prvním elektrickým letadlem na světě, jenž vytáhlo kluzák do vzduchu. Jednalo se o typ Rolladen-Schneider LS8, který byl do výšky 600 metrů vynešen za pouhých 76 sekund.
Fotogalerie:
Verze:
- EA-300
- EA-300L
- EA-300LP
- EA-300S
- EA-330SX*
- EA-300SP**
- EA-300SHP
- EA-300SR
- EA-330LC
- EA-330LE
- EA-330LT
- EA-330LX
- EA-330SC
- NG
Extra EA-300LP
Výrobce | Extra Aircraft |
Posádka | 1-2 piloti |
Typ letounu | středoplošník |
Motor | AEIO-540-L1B5 |
Výkon motoru | 224 kW |
Rychlost |
|
Délka | 6,90 m |
Rozpětí | 8 m |
Výška | 2,60 m |
Plocha křídel | 10,70 m² |
Hmotnost |
|
Dostup | 4 875 m |
Dolet | 944 km |
*později nahrazen modelem 330SC
**vývoj byl zastaven a nahrazen typem 330SC
zdroj:
https://www.extraaircraft.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_EA-300
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_SP260D
https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/electric-motor-sets-two-speed-records